Vi har just nått toppen. Plötsligt öppnar sig
marken och ur öppningen strömmar sakta grå rök. Nu var NDL verkligen ute i
hetluften.
Men innan vi hamnade i den här situationen hade vi hunnit med en hel del
annat, bl.a. kollat Sveriges, ja kanske Europas största samling av bubblor.
Den sedvanliga vårutflykten hade p.g.a. vår medverkan i Parlamentet blivit
en sensommarutflykt. Lördagen den 20 augusti samlades vi i metropolen Pålsboda, närmare bestämt utanför Bengt Holmgrens bilmuseum, specialiserat
på Volkswagenbubblor. Som vanligt god anslutning, inte bara NDL:are utan
tillsammans med några ”utomstående” var vi väl ca 15 stycken som mött upp
för den guidade visningen av museet.
Guide var ägarens dotter Maria, mycket kunnig och insatt i de olika
årsmodellernas historia och olikheter. Ett ex. av varje årsmodell från
starten 1947 fram till den sista modellen 1974? finns i samlingen. Jag
undrar, om det finns något annat bilmärke, som under så många år sett i
stort sett likadan ut?
1974 var det året den sista bubblan körde av bandet i Tyskland.
Tillverkningen där slutade då, men man fortsatte att producera VW både i
Brasilien och Mexico. Den sista bubblan tillverkades så sent som 2003 i
Mexico, man hade då klämt fram ca 21 miljoner av densamma! Ett av de sist
tillverkade exemplaren finns på museet, ditförskaffad genom hyggliga
sponsorers försorg. Fabriken i Brasilien stängde så sent som i juli detta
år, alltså 2005. Enligt Mexicospecialisten Göthe Ringström är bubblan den
mest använda taxibilen i landet. För att göra in och urstigning lättare har
man monterat bort det högra framsätet, där man nu efter passagerarnas
instigning kan placera bagaget. Jmf med den populära Londontaxin.
I museet finns också diverse ombyggda bilar, naturligtvis med VW som bas.
Där fanns också ett otal pokaler, vunna av museets ägare Åke Holmberg, som
naturligtvis tävlar i den speciella VW-klassen.
Efter museibesöket vändes kylarna mot Kvarntorp, den numera nedlagda
anläggningen där man tidigare framställt olja och gas ur skifferlagren.
Denna hantering har efterlämnat sina spår i form av en stor ”slagghög”, som
man nu försöker utnyttja för diverse aktiviteter. En slingrande bilväg leder
upp till toppen på högen, för den som vill ha motion finns även en trappa
till toppen, vilken naturligtvis testades av några (2) spänstiga NDL:are. Kaffe
och bullar hade beställt i toppserveringen, och under intagandet av denna
förtäring fick vi oss också till livs några skrönor av Lennart Grone, som i
fjärran tider arbetat på anläggningen. Även Mexicospecialisten härovan
visade sig kunna bidra till historien.
Besöket på högen avslutades med en rundvandring bland de konstverk som finns
utplacerade längs en vandringsled. 19 stycken alster finns där till
beskådande, alla i storformat, en del så stora att det fanns konstverk inne
i konstverken. Mer eller mindre kända konstnärer har bidragit, den mest
kända är kanske Lars Vilks, som gjort den ganska omstridda "brädskulpturen"
av drivved vid Kullens fyr. Hans alster här, kallad "Waaaall", gick i samma
anda, hopplockad av rivningsvirke. Bra sätt för återanvändning, eller hur?
Det var f.ö.
under denna rundvandring vi hamnade i hetluften, det har
nämligen visat sig att det kommer att ta många år innan hela härligheten
slocknar i innanmätet. Ett försök att anlägga en slalombacke på högen har
gjorts, men p.g.a. den inneboende värmen blev det barmark och taskigt före
direkt. Men till dess duger den fint som utkikspunkt. Vädret var nästan
klart, så vi såg nog mest hela Närke uppifrån toppen.
Dags att ge sig av mot den numera traditionella mötesplatsen Joristorp, den
väntande maten och det lika väntande mötet. På vägen passade vi på att ta
oss en titt på Hällabrottet, ett jättelikt dagbrott där man brutit marmor,
som man malde ner till Mexitegel. Vi hann även med ett besök och glassinköp
vid Uffes Lada i Hallsberg innan vi var framme vid Jan-Eriks myggrike.
Lennart Grone gav sig genast i kast med att sätta upp en dipol för att
användas för demonstration av en nyinköpt transceiver, och under kvällens
lopp lyckades han etablera ett flertal kontakter.
Vi hade för året beslutat avstå från JEJ:s ganska primitiva grill, bestående
av diverse järnstänger och ungsgaller, mycket svår att montera ihop eftersom
vi aldrig lyckats hitta bruksanvisningen. Vi hjälpte nu istället dagens
toastmaster Lennart Deimert att duka fram rostbiff, skivad kalkon och
potatissallad som smakade mycket gott efter vår rundtur. En annan sak som
också saknades detta år, var knotten. Dessa hade ersatts av några större
kusiner samt en mängd myror, som beslutat sig för att svärma nu då de hade
åskådare. Lämplig plats för denna aktivitet var naturligtvis våra utomhus
placerade matbord.
Dagens övningar avslutades som sig bör framåt kvällen med säsongens första
möte. Ovanligt nog saknades vår Ständiga Ordförande Bo Gustavsson, som av
personliga skäl inte kunde deltaga. Som klubbsvängare fick nu vice
ordförande Jan-Erik rycka in, inte ofta han får göra det men han klarade det
med bravur. Vi diskuterade utfallet av Parlamentet, bestämde höstens
mötestider och Parkalompolo, som vanligt inga längre diskussioner om tingens
ordning. Vi hann också med en auktion på en burk skänkt korv och på
bamsebullar från Borensberg, vilket inbringade 175 riksdaler till
klubbkassan.
Innan vi skildes åt hann vi också avtacka vår medlem Lasse Larsson, som
efter att ha äktat sin Linda nu avflyttar till hennes hemland Canada och där
till Vancouver Island. Ack ja, vad kan inte kärlek via internet föra med
sig. Lycka till i ditt nya hemland, Lasse!
Tur hade vi som för det mesta med vädret och vi tackar Jan-Erik för att han
som vanligt fixat till allt till vår belåtenhet och givit oss en trevlig och
innehållsrik dag. Trots en del protester att det inte har med radio att
göra, är det kul att träffas och odla lite social samvaro, vi hinner säkert
med radiolyssnandet också. Hoppas vi får tillfälle att återkomma nästa år.
Text: CON
Foto: LtD
|