|
|
Så var den
avklarad, NDL:s tradionella Vårutflykt till Spännande Resmål. Denna gång
gick färden till Vårfagra Sörmlandsbyggnader, som visade oss sin bästa sida
med ett härligt vårväder.
Samlingen i korsningen av vägarna 53 och 57 förlöpte utan större mankemang,
endast ett ekipage hade kommit på avvägar, dock inte TT denna gång.
Deltagare från Vimmerby i söder till Hallsberg i norr poppade upp, och efter
avräkning styrde karavanen iväg mot det första resmålet,
Sparreholms Slott
Har NDL plötsligt blivit kulturella, och börjat ägna sig åt
slottsvandringar? Nej, så illa är det inte, Sparreholms slott inrymmer en
enorm skatt av diverse samlarvärda prylar, små som stora.
Slottet ägs numera av Helge Karinen, som härstammar från en plats som under
de senaste åren passerats av många DX-are, nämligen tumvantens stamort på
jorden, Lovika. Mer koppling till norr har också Helge genom en bror, som är
gift med en dam från Parkalompolo. Snacka om att världen är liten! Hans
samlingar fanns tidigare i Skellefteå, men för inte alltför länge sedan
inhandlades Sparreholms slott till vilket han flyttade sina dyrgripar. Själv
bor han numera i England, men då han hörde att NDL ämnade besöka hans
chateua, bokade han genast en resa hem till Sverige.
Kaffe och ostfralla bjöds det på i det numera till museum ombyggda
vagnslidret, vackert beläget vid stranden av sjön Båven, varefter det dags
för första avdelningen, en samling hästvagnar från 1800-1938. Helges dotter
berättade initierat om vagnarnas historia och om Siv von Essen, som på egen
hand byggt upp denna samling och själv med varsam hand restaurerat vagnarna
till ursprungskick.
Därefter klättrade vi upp en våning, där Helge själv tog hand om oss var att
visa Europas största samling jukeboxar och dess föregångare. Där fanns alla
kända märken såsom Wurlitzer, Rockola och Seeburg, det senare startat av
göteborgaren Sjöberg som flyttade över till USA och där amerikaniserade sitt
namn till det för amerikanare mera lättförstående Seeburg. Enligt min egen
mening finns de snyggaste modellerna bland 50-talarna, massor av krom och
synliga verk.
Vi förflyttade oss genom den verkligt välskötta slottsparken till en andra
sidan av slottet där vi hamnade i en avdelningen för bättre beg. bilar, som
vilken bilhandlare som helst skulle kunna vara stolt över. Där fanns en
samling veteranbilar som fick det att vattnas i munnen på varje sann estet.
Perfekt renoverade exemplar av Rolls Royce trängdes med bl.a. V-Gurras
Cadillac -38, som efter en avåkning 1946 på vägen mellan Södertälje och
Stockholm fick ge namn åt Kungens Kurva. Där fanns också en F1-racer som
körts av den alltför tidigt bortgångne Ronnie Petterson och i ett hörn hade
Steve med Lloyden lämnat kvar sin Alexander.
I ett annat hörn hade en annan av vår ungdoms hjältar, vänsterbenssläparen
Olle Nygren, eller som han numera får heta i sitt nya hemland, Ollie Najgren,
ställt sin första speedwaymaskin som han plockade så många poäng med i
Vargarna på 40- och 50-talet.
En annan raritet var amfibiebilen, som kom på 60-talet. Ser ut som en helt
vanlig bil, men framkommen till Båvens strand är det bara att fortsätta rakt
ut i plurret för vidare färd till den andra sidan sjön. Förhoppningsvis.
Sista anhalten på slottet var några smårum med radioapparater, telefoner
m.m., bl. a. en liten musikmaskin med en dansande sällskap, bara den
värderad till ca. 250.000:-! Vad var inte resten av samlingarna som vi sett
värd?
Nå, efter rundvandringen var det dags för förflyttning. Nu lockade den
beställda lunchen på
Plevnagården
I ett anfall av generositet hade klubbens kassör vid det föregående mötet
lovat, att klubben skulle stå för lunchen, 100:-/person. Dock bleknade han
då han såg uppslutningen utanför den före detta markenteribyggnaden på
Malmahed, för där stod inte mindre än 26 hungriga och såg fram mot
förtäring. Som tur var, visade sig att sju av dessa inte uppfyllde de
uppsatte kriterierna, d.v.s. medlemskap i klubben utan fick själva stå för
fiolerna. Vid dukade bord med vita dukar serverades vi slottsstek med
färskpotatis eller Lax med dito, vilket smakade fint efter museibesöket.
Efter kaffe och kaka och lagom dästa var det dags för en kort färd till
Spårvägsmuseet i Malmköping
En av medlemmarna i NDL, Göran Bayard är medlem i föreningen som ser som sin
livsuppgift att se till så gamla spårvagnar från olika städer och tidsåldrar
får leva vidare och t.o.m. får komma ut för en sväng å den 2,5 km långa
banan. Visste ni, att det har funnits spårvägar i nio svenska städer, bl.a.
i en så exotisk plats som Kiruna, där man inköpte uttjänta vagnar från de
andra åtta städerna. Detta ledde till att spårvägen i Kiruna till slut såg
ut som en riktig museispårväg!
Efter en stunds rundvandring bland de många renoveringsobjekten i museets
vagnstallar var det dags för klubbmötet. Detta brukar på våra årliga
utflykter hållas på ganska exotiska platser, t.ex. som häromåret i en
abonnerad rälsbuss mellan Västervik och Hultsfred. Detta år blev inget
undantag utan vi bänkade oss i en gammal Mustang, som tidigare trafikerat
rutten Smedstuguplan-Klingsberg i Norrköping. En riktig nostalgitripp för en
del av deltagarna. Inte mycket fanns att behandla, men det konstaterades att
NDL får en ganska riklig representation vid det kommande Parlamentet i
Morokulien.
Vårutflykten avslutades med en färd med den gamla Mustangen, som glatt
plingande gav sig iväg ut på spåret. Vi passerade Trumslagarskogen, dit de
övningstrummande rekryterna förpassades då Malmahed fortfarande var ett
övningsfällt och via Öresundsbron kom vi fram till vändslingan i Hogsjö för
returfärden till Malmköping.
Som vanligt hade vi haft en mycket trevlig utflykt med en givande social
samvaro, och som vanligt konstaterade vi också, att livet är inte bara
radiolyssnande.
Vi tackar Göran Bayard, som ordnat dagens aktiviteter för allt arbete han
lagt ner på detta och ser fram mot nya aktiviteter.
Text: CON
Foto: LtD
|